Napadlo vás někdy, proč na některých skejtech jde líp varo a na některých zase třeba nohel? Proč některý trucky líp zatáčí než jiný? Všechno se skrývá v geometrii trucků a v jejich souhře s vybraným skejtem. Podívejte se na náš rozbor.
Proč některý trucky zatáčej líp a některý hůř? Proč na některých jde líp popit a na některých ne? Zásadní je kombinace geometrie trucku a délky desky. U skejtů se často řeší tzv. wheelbase, což je vzdálenost mezi šroubky. Ta se liší docela zásadně podle výrobce a shapu. V jednoduchosti kratší wheelbase znamená snažší flipování a delší zase lepší stabilitu.
Trucky dokážou zmíněný wheelbase zásadně ovlivnit. Některý trucky jsou osičkama blíž sobě a některé dál. Tohle ovlivňuje vlastnosti skejtu, především zatáčení. Představte si zatáčet s 4 metrovou dodávkou vs s malým městským autíčkem. Stejný je to s truckama, čím blíž jsou trucky k sobě, tím ostřeji a výrazněji zatočí. Proto jsou třeba na surfování nejlepší trucky ACE, který maj osičky k sobě nejblíž oproti všem relevantním značkám.
Zatáčení ale není jediná zásadní vlastnost trucku. Při street skateboardingu se musí popit. A aby skejt pohodlně popil, musí mít vhodný parametry. Trucky ACE můžou být úplně v pohodě na skejtu s delším wheelbase, ale když se namontujou na kratší skejt s delším nosem a tailem, pop najednou ztratí svojí sílu, protože je až moc lehký skopnout tail na zem.
Naopak když se spojí dlouhá deska s krátkým tailem na příklad s Venturama, který maj osičky naopak nejdál, tail bude najednou mega těžkěj na popnutí a často se tak může stát, že se patka země při triku vůbec nedotkne.
Do týhle složitý rovnice se ještě musí přidat výška, která pop i zatáčení taky ovlivňuje. Na desce je ještě mega gůležitá délka nosu a tailu a jejich sklon. Skejt s dlouhým tailem opět přihrává k moc snadnýmu vypopení a tím pádem malýmu ollíčku.
Tohle může být důvod, proč ti nějakým skejtu jdou nějaký triky a na jiným zase jiný. Například pro varo je lepší mít kratší wheelbase, protože se skejt snáž protočí. Nevíhodou to ale může být třeba pro nohel, kterej kvůli krátkýmu skejtu nejde pořádně vypopit.
Shrnutí:
- Delší wheelbase – horší zatáčení, lepší stabilita, pocitově „těžší“ pop
- Kratší wheelbase – lepší zatáčení, horší stabilita, pocitově „lehčí“ pop
Každej má svoje preference a styl ježdění. Když ti na skejtu něco nesedí, vzpomeň si na vztah skejtu a trucku a třeba přijdeš na svůj perfektní setup.
Co se brandů týče, Venture a Ace jsou extrémy na obou stranách, zatímco Thunder a Independent sedí někde uprostřed.