Před pár dny spatřilo světlo světa nové video „Bombastik Euro2021“, za kterým stojí trojka, která už nějaký měsíc žije v Praze a to konkrétně Maciek Szwejda, Patricio Valdez a Pepa Košťál. Chlapci se postarali o pořádný VX zážitek s poctivou kamerou, skateboardingem, soundtrackem a vším, co k dobrému videu patří. Poprvý ho pustili na Vladimir Film Festivalu, poté se postarali o několik premiér u nás a dnes jste už video pravděpodobně viděli i online. Nás tento projekt zaujal víc než dost a rozhodli jsme se vyzpovídat právě zmiňovaného Pepu Košťála, který má rozhodně co říct.
Zdar Pepo! Jak se ti daří? Ty ses před nedávnem přestěhoval do Prahy. Co tě k tomu vedlo?
Čau Mitch! Je tomu tak, jsem tady od března tohohle roku. Bylo to skrz pracovní nabídku která přišla v ten správnej čas, kdy jsem tak nějak přemýšlel kam to posunout dál z Brna, kde jsem bydlel 6 let skrz výšku a potom i první job po VŠ. Ta změna byla trochu hektická, v období hlubokýho lockdownu, ale ve finále si to všechno super sedlo a moc si to tu užívám.
Víme, že do skateboardingu šlapeš naplno a že si poslední rok skejtoval opravdu hodně například s Maciekem Swejdou (který zde žil také ještě předtím než se odstěhoval do Lisabonu), nebo skvělým technikem Patriciem Valdezem. Znali jste se už předtím, nebo jste se zfellili až v Praze?
S Patriciem jsme se poznali v Brně v srpnu 2020 kam se přestěhoval z Chile za svojí manželkou. S Hanzim, Maciekem a Jendou jsem se pak seznámil přes Dana Dujsíka s kterým jsem se znal už delší dobu a parkrát jsem s ním byl točit. Tahle parta natočila minulej rok pěknej street edit.
Spolu s touto partou jste za poslední rok natočili „Bombastik Euro2021“ video, které mělo před pár dny svoji online premiéru. Kde a kdy vznikl tento nápad?
Nebylo za tím žádný plánování. Prostě to přirozeně vyplynulo ze situace. S Patriciem jsme začali točit spolu v Brně někdy v říjnu 2020. Tyhle missions byly dost produktivní a paradoxně jsme toho fakt hodně natočili přes zimu. Po zmiňovaným stěhování jsem se právě seznámil s Maciekem a missions pokračovaly v hodně podobným duchu. Vrcholem všeho bylo, když se Patricio v květnu 2021 taky přestěhoval do Prahy a crew byla kompletní. Potom se někdy v červnu objevil nápad že bychom z toho mohli udělat video na Vladimir a zbytek už znáš.
První, co mi padlo do oka, je VXka a doslova profesionální práce s ní. Kdo všechno stál za kamerou a kdo to stříhal?
Díky. Na tomhle si dost zakládáme. Několikrát jsem během session zažil že parta udělala stejnej nebo i větší hype za dobrej záběr než za odjetej trik. Tohle bylo něco, co nás i hodně spojovalo, že dáváme stejný úsilí jak před tak i za kamerou. Většina záběrů pochází od té core crew – Patricio, Maciek a Já. Potom je samozřejmě spousta záběrů od mnoha dalších lidí. Z hlavy mě napadá opět Danek Dujsík, Hanzi, Jenda, nebo i Maty Hřivna. Určitě musím ještě zmínit švédskýho soldiera Nisse Engmana, kterej naprosto zapadl a jak už jsem říkal, zabil to před i za kamerou.
Vím, že všichni jste velký fanoušci VX kamery. Jak ses k ní dostal ty? Kdy jsi poprvé točil s touto kráskou?
Pamatuju si, že jsem o tý kameře a oku googlil už asi ve 12-13 letech. Tehdy to bylo samozřejmě nemožný z hlediska financí. Takže jsme si vyráběli oko z kukátka do dveří a tak. Řekl bych že poprvé jsem měl v ruce asi VX1000 kterou Řezy pujčil od Lanýže na můj první trip do Barcelony a hned první den odešel sensor a bylo po točení. To je holt ten risk používání 20 let starý kamery. Potom jsem tu a tam točil něco na Matyho 2100 + opteka kombo do videa Grandhotel, to bylo cca 2,5 roku až do té doby než jsem se odstěhoval. Ve finále mě do toho potom uvedl Pato, který už měl ale ten zlatý grál MK1 a to samé zmiňovaný Maciek. V ten moment mě to opravdu začalo bavit, hlavně i skrz ten přístup co k tomu oba přinesli a od května jsem už i já majitel kompletního setupu.
Nepřemýšlel si ani na chvíli, že bys zkusil i nějaké HD, ať už do tohoto projektu nebo i do budoucna?
Zatím to nemám v plánu. Teď jsem ještě sehnal i Sony tapeless krabičku s kterou se dá nahrávat kompletně bez kazetek, což by mělo prodloužit život té kamery protože nepoužíváš headers. Ale jednoho dne nastane, že už nebudou kamery, náhradní díly, nebo i ty kazetky k sehnání a už nebude jiná možnost. V tom případě bych se tomu až tak nebránil, rozhodně bych ale zůstal u formátu 4:3.
Pojďme k samotnému skateboardingu ve videu. Kdo všechno se projektu nakonec zúčastnil?
Kromě autorů je ve videu k vidění Hanzi, Vašek Stavárek, Dan Tomšícek, Boris Jambrich Matze Wieschermann, Nisse Engman, Rob Wheeler, Marco Vagani, Jenda Voboril, Daniel Vilches, Tobbias Svensson.
Ve videu máte opravdu pořádnou techniku. Třeba tvůj hardflip bs nosegrind v sérce se jen tak nevidí. Padalo vám to vše, nebo jste se pořádně vytrápili a pro nějaké triky se i vracelo?
Díky. Kdybych se to snažil zobecnit tak bych řekl že většina triků natočených v Praze nebo Brně byly spíš z těch, co trvaly dýl. Je to asi normální – když máš ten spot v místě bydliště tak na něj můžeš jít kdykoliv a zkusit to víckrát a zabít tím den, než naopak na skate tripu kde se snažíš udělat něco co jde rychleji, aby to odsýpalo. Sérka s hardflip nosegrindem byla určitě ta z těch co potrápila, Myslím že jsme tam s Maciekem šli 3x než se to povedlo (díky Maciek ♥). Co si ještě tak vybavuju že potrápilo tak Patova sérka lipslide to manny, nosemanny to bs lipslide na NTK, tak ta byla taky na 2 dny. Zároveň to byl i první záběr na můj setup. Jedinej kdo se netrápil je podle mě psychopat Maciek, kterej většinou všechno udělá asi do 10 pokusů. Pamatuju si že crooks nollie treflip a bs tail bigspin flip udělal na Vysočanské asi během 40 minut.
A co Vašek? Zničil té paní auto a ta teď bude nenávidět skejťáky?
Haha jo to je dost možný. Snad už nebude parkovat po spotech.
Kde všude se točilo? Kde to bylo nejlepší?
Z Česka to teda bylo Brno, Praha, Olomouc a Prostějov. Potom velká část videa je právě ze zahraničí. Můžu jmenovat Wroclaw, Záhřeb, Malmö a Milán. Právě Milán byl za mě asi nejproduktivnější, a určitě i nejintenzivnější tour co jsem kdy zažil. Naopak například ve Wroclawi nám všechny tři dny pršelo.
Platili jste si všechno sami, nebo jste sháněli nějaké peníze například na benzín přes sponzory?
Všechno je to z naší kapsy, je to nezávislé video, žádné sponzory nemáme.
Ve videu je opravdu hezký spot selection. Jak vypadala taková běžná session? Chodili jste na spoty záměrně vybrané dopředu, nebo jste bloudili a hledali jste nová místa?
Díky. Vychází to právě z toho že jsme hodně spojovali cestování a skateboarding. Zase bych to trochu rozdělil – v Praze a Brně se většinou šlo na jeden, max dva spoty který se nějak dopředu domluvil. Naopak na skate tour bylo super že spousta z nás má nějaké známosti a vždy se našel nějaký lokál, který prováděl po městě a spousta z nich je potom i ve videu. Většinou jsme večer předtím vymysleli nějaký list a potom jsme šli podle toho. Častokrát jsme ale objevili spoustu nových věcí – tohle byl hlavně případ toho Milána a i Malma.
Zažil jsem s vámi nejednu session a vím, že je to vždy legrace. Například takový Maciek je asi nejpozitivnější člověk na planetě a skvěle se s ním hecuje. Kdo byl nejvíc zapálenej a všechno nejvíce na spotech hecoval?
Haha, není nikdo jako Maciek. Ale obecně právě ten core Patricio, Maciek a já jsme v tomhle hodně podobný že to většinou hecujeme, klasika v 8 ráno potkávačka na spotu a konec v 8 večer. V tomhle to naše spojení bylo dost unikátní.
Ve videu je celý soundtrack od Miscued, který dělá beaty například do DC videí. Jak jste se k tomu dostali? Řešili jste to nějak přímo s ním?
Tohle je velmi zajímavá věc a má to na svědomí Patricio. Ten se spojil s Miscued myslím přes instagram nebo soundcloud. V tu dobu už jsme nějak měli v plánu prezentovat video na Vladimiru a hledali jsme soundtrack. Patricio ho oslovil s tím že je/jsme velcí fandové Sabo videí a že je to obrovská inspirace a jestli by od něj nešlo použít pár beatů. Odpověď byla mega pozitvní a nakonec jsme získali 4 úplně nové beaty přímo pro naše video. Během toho potom vyšlo tak nějak najevo že Miscued je vlastně Ryan Higgins, zakladatel Sabotage, který se nedávno objevil například v dokumentu od DC No Love Lost. Dokonce se pak i podíval na video a sdílel ho na svůj insta s pozitivním feedbackem. Tohle pro nás byla opravdu velká pocta.
Video není zdaleka jen česká záležitost, nakolik jsou tam lidé a spoty z celé Evropy? Máte nějaké ohlasy i od lidí ze zahraničí? Co třeba i taková zahraniční média? Zkoušeli jste něco?
Ano video jsme vypustili skrz Irregular skate mag a potom nám to sdílel i Grey skate magazin. Tam jsem oslovil editora který byl shodou okolností na Vladimiru a říkal že nám s radostí video hodí i na jejich web. Je to první rok tohohle projektu, takže si teprve děláme kontakty a příště to půjde zase o něco hladčeji.
Tak mně nezbývá už nic jiného, než znovu pogratulovat k projektu a poděkovat za zážitek a rozhovor! Celá crew jste skvělá a tohle se vám opravdu povedlo! Nějaká slova na závěr?
Díky Mitch za super otázky. Cílem Bombastik videa je hlavně šířit lásku k VX, udržet tenhle kult naživu, udržet skateboarding v ulicích a brát skateboarding tak jak má být, a ne jako sport. Keep it real!